В Държавен вестник бр. 91 от 15.11.2005 г. е публикуван Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), който отменя действащия Закон за акцизите. Новият закон влиза в сила от 01.07.2006 г. с изключение разпоредбите на чл. 47-58 (Режим отложено плащане на акциз и Регистрация на специализирани малки обекти за дестилиране и на обекти за винопроизводство на малки винопроизводители), които влизат в сила от 01.01.2006 г. Това е един разумен отлагателен срок с цел да се даде възможност за лицензиране на складодържателите и регистрация на определените в закона лица. От друга страна, ще се даде възможност за отстраняване на някои неясни текстове в закона и евентуалното им допълване и изясняване с Правилника за прилагане на ЗАДС, както и с други подзаконови нормативни актове.
Освен общите принципи на акцизното облагане - видове акцизни стоки, възникване и задължение за заплащане на акциз, данъчнозадължени лица, данъчна основа, акцизни ставки, режими на възстановяване на акциз, контрол и санкции, ЗАДС регламентира също:
- условията и реда за лицензиране на акцизни складодържатели и задължителната регистрация на определен кръг лица;
- режима на отложено плащане на акциз от акцизните складодържатели при производството, складирането и движението на акцизни стоки.
Тези нови изисквания с въвеждането на системата на акцизните складове и режима на отложено плащане са в съответствие с изискванията на Европейския съюз (ЕС).
Задължението за заплащане на акциз възниква от момента на производството на акцизната стока, а не както досега от момента на нейната реализация. Такава е и съществуващата практика на европейското законодателство за дължимост на акциза от момента на производството на акцизните стоки или от момента на вноса им. Изключение от това правило се допуска единствено за акцизни стоки, поставени под режим отложено плащане на акциз.
На облагане с акциз подлежат:
- алкохолът и алкохолните напитки;
- тютюневите изделия;
- енергийните продукти;
- кафето и екстрактите от кафе;
- автомобилите.
Лицата, които организират хазартни игри с хазартни игрални автомати и съоръжения за тях, ще се облагат с данък по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), както следва:
- за хазартни игрални автомати, съоръжения за осъществяване на залагания, рулетка и други хазартни съоръжения в игрално казино, се облагат с окончателен данък върху съответното съоръжениe. Размерът на окончателния данък е равен на определения в отменения Закон за акцизите (Раздел IV- Хазартни игри) акциз.
- За всички останали дейности облагането се извършва по общия ред на ЗКПО.
Данъчнозадължени лица са:
- Лицензираните складодържатели и регистрираните по закона лица. "Лицензиран складодържател" е търговец по смисъла на Търговския закон, който е получил лиценз да произвежда, складира, получава и изпраща акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз. А "режим отложено плащане на акциз" е съвкупност от правила, които се прилагат при производството, складирането и движението на акцизни стоки, при които временно се отлага плащането на акциз. Под "отлагане" трябва да се разбира, че датата на настъпване на данъчното събитие и възникване на акцизното задължение е отложено във времето и акцизът става изискуем на една по-късна дата, когато акцизните стоки бъдат освободени за крайно потребление.
- Лицата, за които е възникнало задължение по Закона за митниците по отношение на акцизни стоки.
- Лицата, които в нарушение на този закон са произвели акцизни стоки извън данъчен склад или са се разпоредили с лицензни стоки, за които не е бил заплатен лиценз.
- Освободените от акциз крайни потребители. "Освободен от акциз краен потребител" е едноличен търговец или юридическо лице, което има право да получава под режим отложено плащане на акциз енергийни продукти, които не се облагат с акциз или се използват за освободени от акциз цели, въз основа на получено удостоверение за освобождаване от акциз.
Данъчно облагане на акцизните стоки
- Алкохол и алкохолни напитки
В тази група са включени: бира, вино, други ферментирали напитки, междинни продукти и етилов алкохол. Алкохолните напитки и техните подразделения представляват продукти, включени в код по КН. "Код по КН" са тарифни позиции, подпозиции и тарифни номера по Комбинираната номенклатура на Република България. Алкохолните напитки се разграничават и от процентния размер на vol. "% vol" е означение на алкохолното съдържание по обем.
Дължимият акциз, се определя както следва:
- за пиво - като количеството хектолитри се умножава по 1,50 лв. за 1 хектолитър за градус Плато;
- за вино - 0 лв. за хектолитър;
- за други ферментирали напитки - 0 лв. за 1 хектолитър завършен продукт;
- за междинни продукти - 90 лв. за 1 хектолитър завършен продукт;
- за етилов алкохол - 1100 лв. за 1 хектолитър чист алкохол, измерен при температура 20° С. "Чист алкохол" е етилов алкохол с действително алкохолно съдържание по обем 100% vol (абсолютен алкохол);
- за етилов алкохол (ракия), произведен в специализиран малък обект за дестилиране - 0 лв. за 1 хектолитър чист алкохол. "Специализиран малък обект за дестилиране" е обект за дестилиране, в който се произвежда етилов алкохол (ракия) в размер до 10 хектолитъра чист алкохол годишно. Производството следва да бъде от грозде и плодове - собствено производство на физически лица, за тяхно лично потребление до 30 литра годишно на семейство.
От приведените данни е видно, че са запазени акцизните ставки за пивото, виното и междинните продукти. Но за спиртни напитки (етилов алкохол) завишението на акцизната ставка е с около 40 на сто.
Възстановяването на платен акциз за алкохол и алкохолните напитки при производството на оцет, лекарства, полуготови продукти и ароматични продукти като добавка към хранителните продукти се запазва. Със ЗАДС е въведена и нова възможност за възстановяване на платен акциз за алкохол и алкохолни напитки, когато те са използвани за:
- медицински цели в лечебни заведения и аптеки;
- като проби за анализ, за необходими производствени изпитания или за научни цели;
- за научни изследвания;
- в производствен процес, при условие че крайният продукт не съдържа алкохол.
Платеният акциз се възстановява след реализацията на произведените стоки, съответно тяхното използване.
Продължение
в следващия брой