Хазартните игри - същност, видове и данъчното им облагане

Нормативните постановки, съдържащи се в Закона за хазарта, са от такова естество, че би следвало да се знаят и съблюдават не само от организаторите на хазартни игри, но и от значително по-широк кръг физически и юридически лица, участващи в различните видове хазартни игри.Ще разгледаме накратко най-съществените нормативни постановки в Закона за хазарта:Първо. Хазарт е всяка игра съгласно чл. 2, в която има залог и може да се получи печалба или да се загуби залогът.Залог е всяко заплащане на суми пари пряко или под формата на жетони, талони, фишове, билети, телефонни импулси и други за участие в хазартни игри с цел получаване на печалба /1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на закона/.Не са хазартни игри съгласно чл. 3 от закона:- спортните състезания с награден фонд за участниците в тях;- игрите с развлекателен и спортен характер като: развлекателни игрални съоръжения; минифутбол, минибаскетбол, билярд, тенис на маса, хвърляне на стрели, боулинг, пейнтбол и спийдбол, бридж, табла и други.Тези развлекателни и спортни игри не се считат за хазартни, въпреки че използват залог или обичайно се подразбира, че играчът, който е загубил, поема разноските по играта. Те не се третират като хазартни игри, при условие че залогът и печалбата са незначителни - чл. 3, ал. 2. Съгласно 1, т. 3 от ДР на закона печалбата и наградите са незначителни, ако са в размер до 5 нови лева;- не са хазартни игри и викторините, изразяващи се в отговаряне на въпроси или проявяване на знания или умения, но при условие че наградите не са за сметка на постъпленията от участниците, т. е. от билети, телефонни такси или по друг начин платени от тях.Второ. В хазартните игри могат да участват само пълнолетни дееспособни физически лица, за които няма ограничения в този и в други закони. Недееспособните могат да получават билети или талони за участие в лотарии и в тото и лото, но само по дарение - чл. 2, ал. 2 от закона.Така например в игрално казино не се допускат съгласно чл. 73 следните лица:- ненавършили 18-годишна възраст;- униформени с изключение на тези, които присъстват по служба; - въоръжени с изключение на тези, които присъстват по служба и длъжността им го изисква;- лицата, нарушили вътрешния ред на игралното казино;- лицата в очевидно нетрезво състояние или по влияние на упойващи и наркотични вещества;- лицата без документ за самоличност, а също така всички други лица, които с присъствието си и поведението си смущават провеждането на хазартните игри или биха смутили и нарушили възприетия ред за провеждането им.Трето. Хазартните игри в нашата страна се организират и провеждат само с разрешение от Държавната комисия по хазарта.Подлежат на разрешение по посочения ред следните хазартни игри: лотарии, томболи, тото, лото, числови лотарийни игри бинго и кено, игри с игрални автомати и с други подобни съоръжения, игри на игрални маси в казино и залагания върху резултати от спортни състезания и случайни събития.Издаденото разрешение от Държавната комисия по хазарта дава право за организиране и провеждане на хазартните игри, изрично посочени в него. То е персонално и не може да се прехвърля и преотстъпва.Организатори на хазартни игри могат да бъдат следните лица:- български търговски дружества, отговарящи на изискванията на Закона за хазарта;- едноличните търговци могат да организират само хазартни игри с игрални апарати;- юридическите лица с нестопанска цел, образувани по чл. 134-154 от Закона за лицата и семейството. Политическите партии нямат право да организират и провеждат хазартни игри.Сдруженията с нестопанска цел и фондациите могат да организират само еднократни лотарии и томболи, ако това се прави с благотворителна цел, която предварително е обявена и декларирана пред Държавната комисия по хазарта и приета за целесъобразна от нея. Дирекцията проверява дали след провеждането на лотария или томбола от сдружение с нестопанска цел и от фондациите реализираният чист приход след приспадане на данъците е използван за декларираната благотворителна цел - чл. 8, ал. 3.- държавата също е организатор на хазартни игри, но само ако с тях се подпомагат спортът, културата, здравеопазването, образованието и социалното дело.Държавната дирекция по хазарта издава разрешения не само за организиране на хазартни игри, но и за производство, внос, разпространение и сервиз на съоръжения за хазартни игри.Чуждестранни лица могат да участват в български търговски дружества, имащи право да получат разрешение за организиране на хазартни игри, когато се организират хазартни игри в хотел, закупен или построен от това дружество, и хотелът е с четири или повече звезди - чл. 7, ал. 1.Чуждестранни лица могат да участват в местни дружества, получили разрешение за организиране на хазартни игри, и когато са инвестирали в други дейности в нашата страна средства в размер, не по-малко от левовата равностойност на 10 000 000 щатски долара, и са осигурили не по-малко от 500 работни места в едногодишен срок от издаване на разрешението за организиране на хазартни игри.Държавата може да организира само лотарии, тото и лото, и то чрез държавни предприятия, които не са търговски дружества, в които държавата притежава изцяло капитала.Ето защо с 11 от ПЗР на закона се създават две държавни предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, които са юридически лица със седалище в София. Това са държавните предприятия Български спортен тотализатор и Държавна парично-предметна лотария. Новообразуваните държавни предприятия приемат активите и пасивите на съществуващите до влизането в сила на този закон Български спортен тотализатор и Държавна парично-предметна лотария.С чл. 9, ал. 2 от закона се възлага на Министерския съвет да утвърди устройствените правилници за тези две новообразувани държавни предприятия, а на министъра на финансите - да назначи органите на управление на тези юридически лица.До приемането на устройствените им правилници тези държавни предприятия ще организират хазартните игри по досегашния ред, а взаимоотношенията между предприятие Държавна парично-предметна лотария и Банка ДСК - ЕАД ще се уреждат на основание на договор - 11, ал. 2 от ПЗР на закона.Използването на паричните приходи след данъчното облагане и след приспадане на разходите става по ред, определен и утвърден от министъра на финансите. Чистите приходи от Българския спортен тотализатор се насочват и разходват за физическото възпитание и спорта, а нетните постъпления от другите хазартни игри, организирани от държавата - за култура, здравеопазване, образование и социално дело - чл. 9, ал. 3.Четвърто. Забранено е организирането и провеждането на хазартни игри на следните места:- в сградите и прилежащите им площи, които са публична държавна или публична общинска собственост;- в обектите на Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи;- в учебните и здравните заведения, както и в съсобствени сгради, без нотариално заверено писмено съгласие на всички собственици.Забранено е също така прякото рекламиране на хазартните игри чрез средствата за масово осведомяване. Допуска се обявяването на реда и начина за участие и условията за провеждането на лотариите бинго и кено, тото и лото игри, залаганията на резултати от спортни състезания, залаганията върху случайни събития, както и излъчването на тегленията на тиражите по телевизията.Пето. Залозите и печалбите от хазартните игри трябва да бъдат в български левове. Само в игрални казина се допуска залозите и печалбите да са определени в чуждестранна валута, но за това е необходимо предварително разрешение на Държавната комисия по хазарта. Ако в игрално казино се организират игри в левове и във валута, то това следва да става в отделни помещения.Организаторите на хазартни игри нямат право да предоставят под каквато и да е форма кредит на участник или участници в хазартните игри.При залагания чрез телекомуникационно средство залогът може да се изразява в увеличена цена на телефонна или друга телекомуникационна връзка. В случая телекомуникационният оператор трябва предварително да провери и да се увери, че телекомуникационната игра е разрешена от Държавната дирекция по хазарта. При залагане по телефон или друго телекомуникационно средство се смята, че залогът е направен от физическото или от юридическото лице, собственик на телефона или на другото телекомуникационно средство.С чл. 12, ал. 3 се забранява залагането от телефоните и другите телекомуникационни средства на държавните и общинските предприятия, включително на здравните, социалните и културните учреждения. При нарушаване на забраната евентуалната печалба се внася в съответния бюджет. Контролът, доколко тази забрана се спазва, на практика е твърде труден и недостатъчно ефективен.Следва да се отбележи и това, че при хазартните игри се допуска образуването и разпределянето на джакпот.Какво следва да знаят и съблюдават организаторите и участниците в различните видове хазартни игри?1. Лотариите са твърде стара и широко прилагана хазартна игра.Лотарийните игри са хазартни игри, при които печалбите се обявяват и се разпределят публично чрез жребий по предварително обявена схема. За да получи печалба, участникът следва да открие определена цифра, комбинация от цифри, знак, фигура или да изтегли печеливш билет. Те са два вида - периодични, когато се провеждат през определен период от време, и еднократни.Предварително се обявяват по подходящ начин правилата за провеждане на лотариите. Определя се броят на билетите с поредни номера. Ако билетите са в отделни серии, всяка серия трябва да съдържа еднакъв брой билети с отбелязан номер и серия. Продажната цена на всеки билет трябва да е еднаква. В тегленето на лотарията участват всички издадени билети - продадени и непродадени. По своята същност билетите за лотарии са ценна книга на приносител, която няма борсов характер.Провеждането на тиражите се извършва публично в присъствието на упълномощени представители на организаторите и на Дирекцията по хазарта. Печалбата, която се предоставя, трябва да е не по-малко от 50 на сто от стойността на постъпленията. Такова изискване съществуваше и преди приемането на закона. Печалбите са в пари или в предмети и са в предварително определено и обявено съотношение.Нов момент е, че с компютърна система, одобрена от държавната комисия, трябва да се проследява провеждането на тиражите и постъпленията, както и разпределението на печалбите. Тази компютърна система следва да предава необходимите данни до информационната система на данъчната администрация.2. Тото и лото игри. Това са хазартни игри, при които се залага върху една или повече цифрови комбинации. Премия се присъжда на участника, познал /прогнозирал/ тези числа или комбинация от числа.Правилата за провеждането им се одобряват предварително от държавната комисия и се обявяват по подходящ начин, за да станат известни на сравнително по-широк кръг участници.Отпечатването на талони, фишове и други удостоверителни знаци, тяхното разпространяване и унищожаване става по определен ред и начин. Те нямат качеството на ценни книжа на приносител.Както лотариите, така и тото и лото игрите следва да са осигурени с одобрена от дирекцията за хазартните игри компютърна система.3. Числови лотарийни игри бинго и кено.Това са хазартни игри, при които не е определен предварително нито броят на участниците, нито размерът на залозите, т. е. броят на издадените билети и продажната цена на един билет. При тях печалбата се начислява според броя на спечелилите и предварително определен дял от общата сума на залозите от играта.Залите, в които се провеждат тези игри, трябва да отговарят на редица условия: да са изолирани от друг вид хазартни игри; да имат не по-малко от 200 седящи места; да отговарят на санитарно-хигиенните изисквания; да се намират в населени места с не по-малко от 50 000 жители или в туристически и хотелски комплекси, намиращи се в граничните райони; да отстоят на не по-малко от 300 метра от основно или средно учебно заведение или казарма.Талоните за участие в числовите лотарийни игри бинго и кено с ценни книжа, които се издават от държавата.Печелившите числа или комбинации се оповестяват чрез публично теглене, а печалбите се изплащат непосредствено след обявяването им. Сумата на раздаваните и разпределени печалби не може да е по-малка от 50 на сто от общата сума на талоните. Допуска се формирането и разпределянето на обединен джакпот, но организаторът на игрите е длъжен да осигури пряка компютърно-информационна връзка с данъчната служба, където е регистриран, за да се осъществява контрол върху формирането и разпределянето на обединения джакпот. Джакпотът не може да остава в полза на организаторите. Той се изплаща по ред, посочен в игралните правила, одобрени от държавната комисия по хазарта.4. Томболи. Те са една от най-старите хазартни игри. Разиграват се само с лицата, закупили билети. По вид са еднократни или многократни. Печалбите се разпределят публично чрез жребий, по предварително обявена схема. Печеливш е участникът, който е открил знак или фигура или е изпълнил друго условие при изтеглянето на билета. Организират се и се провеждат публично. На публиката се дава възможност да следи спазват ли се правилата на играта и как се разпределят печалбите.Следва да се има предвид, че съгласно чл. 49 организатори на томболи могат да бъдат само организации с нестопанска цел. Средствата, оставащи в организаторите, се използват само за благотворителни цели, предварително одобрени от дирекцията за хазарта.5. Игри с игрални автомати. Това са хазартни игри, които през последните години се организират широко и във все повече населени места. Известно е, че игралният апарат е устройство, което се задейства с монета, жетон, бутон или друго средство.Изискванията за одобряване и изпитване на игралните съоръжения, както и редът за първоначална и периодична проверка се определят от правителството със специална наредба.Забранява се използването на игралните устройства извън игралните зали, казината и залите за организиране на залагания върху резултати от спортни състезания, ако е получено разрешение за съответната зала. Забранява се също използването на ремонтирани игрални устройства, когато след ремонта не са предоставени за проверка.Допуска се формирането на джакпот при игралните автомати чрез свързването им помежду си, но те трябва да се намират в една и съща зала, в свързани в електронна мрежа зали или в игрално казино. Джакпотът се образува чрез отчисления от всяка заложена сума на взаимосвързаните автомати. За формиране и разпределяне на джакпот може да се използва не повече от 5 на сто от залога.Върху всеки игрален автомат трябва да има четлива оригинална маркировка за производствения му номер, година на производство или модификация и рециклиране и за фирмата производител. Не се допуска внос и продажба на игрални апарати от тип, който предварително не е одобрен от държавна комисия.Игралните автомати в игрална зала не могат да бъдат по-малко от 20 броя в населени места с над 30 000 жители и 10 броя в останалите населени места и туристическите комплекси. Минималната площ за един игрален апарат е 2 квадратни метра.Забранява се държането на неработещи игрални съоръжения в игралната зала. Счита се, че всички игрални съоръжения, намиращи се в игралната зала и в складовете, са работещи. Забранено е също използването на игрални автомати, които не са разрешени по надлежния начин. Държавната дирекция по хазарта и Комитетът по стандартизация и метрология извършват периодични проверки за установяване годността на игралните автомати.6. Развлекателни автомати и съоръжения. Те служат за отдих и развлечение, за демонстрация на сръчност и умения или за познавателни цели. При тях може да се дава награда във вид на допълнителна игра за същата цена, както и предметни награди с незначителна стойност, с изключение на алкохол и тютюневи изделия. Забранява се изплащането на награди в пари. Оборотите от парични постъпления от игрите с развлекателни автомати и съоръжения се регистрират и отчитат с електронен касов апарат с фискална памет.Забранява се използването и инсталирането на развлекателни съоръжения, които наподобяват хазартни съоръжения и автомати, както и приспособяването на хазартните съоръжения и автомати за развлекателни игри. Забранено е също инсталирането им в казина. Ако това се направи, те се считат за хазартни, а не за развлекателни съоръжения.7. Казино. В него се организират хазартни игри на игрални маси с рулетки, игрални карти, зарове и игрални автомати. Посочените игри са с различен залог и различни печалби в рамките на една игра и на една игрална маса. Основен фактор при тези игри е случайността.Не се допускат в експлоатация рулетки и принадлежности към тях, а също и други подобни игрални съоръжения, които не са предварително изпитани от Комитета по стандартизация и метрология и регистрирани в комисията по хазарта.Помещенията в игралното казино, разположението на игралните маси и автомати трябва да осигуряват възможност за непрекъснат контрол върху персонала, участниците и съоръженията.8. Игри със залагания върху резултати от спортни състезания или случайни събития. При тях печалбата е свързана с познаването на резултатите от спортни състезания, конни надбягвания и други подобни. Печалбата се разпределя чрез предварително изготвени коефициенти за осъществяване на залозите или от съотношението на броя на спечелилите играчи и размера на залаганията.Залаганията върху резултати от спортни състезания могат да бъдат еднократни или периодични, т. е. провеждани за определен брой състезания или за определен период от време. При периодичните залагания неполучените печалби от предшестващата игра могат да се ползват при следващите игри или с тях се формират фондове за изплащане на джакпот.9. Игри със залагания върху случайни събития. Това са хазартни игри, при които печалбата зависи изключително от случайността. Правилата на играта, цената за допускане за участие и наградите се одобряват от държавната комисия и се оповестяват предварително от организаторите.10. Игри с познаване на факти и събития. При тези хазартни игри печалбата е свързана с познаване на факти и събития. Размерът й може да е пропорционален на заложената сума, съответно на цената за допускане за участие, или да е определена по друг начин и на друга база.Такива са и телефонните игри с награди и печалби, организирани чрез медиите, но при посредничеството на Българската телекомуникационна компания, други телекомуникационни оператори и Български пощи ЕАД.Разгледахме характерните особености на отделните видове хазартни игри, които трябва да се познават и съблюдават не само от организаторите на тези игри, но и от всички лица участници.Държавният надзор върху хазарта ще се осъществява от Държавната комисия по хазарта към Министерския съвет и от Дирекцията за контрол върху хазарта към Министерството на финансите. Членовете на тези два държавни органа нямат право пряко или косвено да влизат в икономически взаимоотношения и сделки с организаторите на хазартни игри, с производители на хазартни съоръжения и със сервизни организации на такива съоръжения. Те не могат също да участват в хазартни игри пряко или чрез подставено лице, а също да придобиват акции и дялове в дружества, организиращи хазартни игри, нито да участват в техни управителни съвети и надзорни органи. Забраната се отнася и за съпрузите и роднините по права линия.В действащото данъчно законодателство хазартните игри се третират по следния начин:По Закона за корпоративното подоходно облаганеС последното изменение на ЗКПО /ДВ, бр. 153 от 1998 г./ се създаде нов чл. 2а, регламентиращ специфичен ред за облагане на организаторите на хазартни игри.Съгласно чл. 2а организаторите на хазартни игри: лотарии, томболи, лото и тото, залагане върху резултати от спортни състезания и случайни събития, числови лотарийни игри бинго и кено, вместо с данък върху печалбата и данък за общините се облагат с окончателен данък върху стойността на получените за всяка игра залози, а именно:- с 8 на сто върху направените залози се облагат следните хазартни игри: тото и лото, залагане върху резултати от спортни състезания и върху случайни събития.Данъкът се декларира преди определяне на резултатите от всяка игра и се внася в следните срокове:а/ за игри със седмичен цикъл - в срок три работни дни след определяне на резултатите, но преди определяне на резултатите от следващата игра, а при ежедневно провеждане на игрите - в срок от три работни дни след определяне на резултатите за предходните седем календарни дни;б/ за игри с по-голям цикъл - в 7-дневен срок след определяне на резултатите;- с 12 на сто върху направените залози, съответно върху увеличената цена на телефонния импулс, се облагат следните хазартни игри: лотарийни игри, бинго и кено и хазартни игри, при които стойността на залога за участие се изразява в увеличена цена на телефонните импулси.За лотарии, бинго и кено данъкът се събира върху номиналната стойност на залога, посочена във фишовете, талоните, билетите или други документи за участие, а за хазартните игри, при които стойността на залога за участие се изразява в увеличена цена на телефонен импулс, данъкът се събира върху тази увеличена цена.Данъкът за лотарии, бинго и кено се внася от предприятията, които отпечатват или внасят документите за участие. Тези предприятия са определени от министъра на финансите или от друг орган, посочен в закон. Неизползваните документи за участие могат да се заменят с нови на същата номинална стойност, без да се заплаща данък.Когато организаторът на посочените хазартни игри е прекратил дейността си, събраният данък върху неизползваните документи за участие се връща от данъчната служба въз основа на данъчна проверка, която се извършва в 30-дневен срок от заявлението за прекратяване на дейността.Данъкът за хазартните игри, при които стойността на залога за участие се изразява в увеличена цена на телефонните импулси, се удържа и внася от лицензирания от държавата телефонен оператор. В случая телефонният оператор е длъжен да се увери предварително, че организаторът на посочените хазартни игри е получил разрешение по съответния ред, регламентиран в Закона за хазарта /ДВ, бр. 51 от 1999 г./, и да обяви пред данъчната служба договора, въз основа на който приема залозите.Разгледаният ред, начин и срокове за определяне и внасяне на данъка върху хазартните игри е регламентиран с чл. 2а, ал. 1, 2 и 3 от ЗКПО.С ал. 4 от чл. 2а се забраняваше на организаторите на хазартни игри да извършват друга търговска дейност, включително и да организират други хазартни игри извън посочените. Тази забрана беше в сила от 1 януари 1999 г.С 6 от Закона за хазарта /ДВ, бр. 51 от 1999 г./ посочената ал. 4 от чл. 2а на ЗКПО е изменена. Нейното ново нормативно съдържание е: Приходите от спомагателна дейност по смисъла на Закона за хазарта вместо с данък върху печалбата и данък за общините се облагат с окончателен данък върху стойността им по ставката, определена за съответния вид хазартни игри.Така определеният данък за спомагателната дейност по смисъла на Закона за хазарта се внася до 7-о число на месеца, следващ месеца, през който са получени приходите от нея.Данъкът, с който се облагат хазартните игри по реда, регламентиран в чл. 2а на ЗКПО, е окончателен, а не авансов.По Закона за акцизитеСъс Закона за изменение и допълнение на Закона за акцизите /ДВ, бр. 153 от 1998 г./, който е в сила от 1 януари 1999 г., се внесоха редица изменения и в данъчното облагане с акциз на хазартните игри.Отпадна облагането с акциз на следните хазартни игри: лотарии и томболи, за които до края на 1998 г. се дължеше 25 на сто акциз съгласно отменената т. 22 от Тарифата за акцизите; залагания върху резултатите от спортни състезания и други случайни събития, за които до края на 1998 г. се дължеше акциз в размер на 5 пъти максималната печалба.Съгласно новото съдържание на т. 22-24 от Тарифата за акцизите се плаща акциз за следните хазартни игрални автомати и съоръжения:- за хазартен игрален автомат - 300 нови лева на тримесечие;- за рулетка в игрално казино за игрална маса - 18 000 нови лева на тримесечие;- за други игрални съоръжения в казино - 3000 нови лева на тримесечие.От казаното се вижда, че когато хазартните игри се организират с посочените игрални автомати и други хазартни съоръжения, организаторите са длъжни да начисляват и внасят посочения акциз.Би следвало да се има предвид новото съдържание на чл. 17 от Закона за акцизите. Според него се наказва с глоба или имуществена санкция в двойния размер на дължимия акциз лицето, което е получило разрешение за организиране на хазартни игри, но не е заплатило дължимия акциз.При повторно нарушение лицето заплаща освен двойния размер на дължимия акциз и глоба от 5000 до 10 000 нови лева, а съоръженията му за организиране на хазартни игри се отнемат в полза на държавата.Ако в игралната зала има игрални автомати и съоръжения в повече от посочените в разрешението, издадено по съответния ред, лицето заплаща двойния размер на дължимия данък за тях, глоба или имуществена санкция от 3000 до 5000 нови лева, а съоръженията и автоматите за хазартни игри, които не са включени в разрешението, се отнемат в полза на държавата.От 1 януари отпадна акцизът за входни билети за барове, вариетета, еротични и други програми, а също за еротични и порнографски произведения. Не се плаща акциз и за изделия от благородни метали, включително бижутерийни, за парфюмерия и козметика в аерозолни опаковки и за кожи и кожени изделия от дивечови кожи и от едър и дребен рогат добитък.По Закона за данък върху добавената стойностДанъчното третиране на хазартните игри по ЗДДС, който е в сила от 1 януари 1999 г., е следното:Хазартните игри се считат за освободени доставки /сделки/ по смисъла на чл. 50 от закона. Хазарт по смисъла на чл. 50 от ЗДДС е всяка игра, в която има залог и може да се получи печалба или да се загуби залогът и за организирането на която се дължи данък по Закона за акцизите и/или по Закона за корпоративното подоходно облагане.Това означава, че за хазартните игри не се начислява и внася данък върху добавената стойност.По Закона за облагане доходите на физическите лицаДанъчното третиране на доходите, печалбите и премиите от хазартни игри и други игри за щастие по ЗОДФЛ е следното:Съгласно чл. 12, ал. 1, т. 11 от ЗОДФЛ не подлежат на облагане доходите, печалбите и премиите, които физическите лица са получили от участие в хазартни игри и други игри за щастие, а също и от Държавната парично-предметна лотария и Българския спортен тотализатор.От направения преглед на действащото данъчно законодателство се вижда, че хазартните игри се облагат по два данъчни закона - ЗКПО и Закона за акцизите, и не подлежат на облагане по ЗДДС и ЗОДФЛ.Редица други стопански дейности се облагат не само по ЗДДС, Закона за акцизите, Закона за митниците с косвени данъци, но и по ЗКПО и ЗОДФЛ със съответните преки данъци. Очевидно данъчният режим, прилаган спрямо хазартните игри, е не само специфичен и различен от възприетия ред за облагане на другите стопански дейности, но сравнително по-облекчен по същество и в техническо отношение. Размерът на данъка, дължим за хазартните игри по ЗКПО и по Закона за акцизите, не зависи от дохода /печалбата/, реализиран от организаторите на тези игри. Акцизът е фиксиран в абсолютна сума за тримесечие, а данъкът по ЗКПО е в процент към получените залози за съответната хазартна игра. Това прави тези данъчни постъпления относително по-стабилни бюджетни приходи. . ЗАКОНЪТ за хазарта е по същество нов комплексен нормативен акт, с който се регламентират редът и условията за организиране и провеждане на хазартни игри, правата и задълженията на участниците в тях и контролът върху хазартните игри. До приемането му /ДВ, бр. 51 от 1999 г./ в нашата страна нямаше такъв закон. Нормативното регламентиране на тази материя беше намерило място в множество законови, подзаконови и други нормативни актове /наредби, указания, правилници/. Единствено дейността по организиране и провеждане на тиражите на Държавната парично-предметна лотария се уреждаше с указ от 1958 г. В чл. 425 на Наказателния кодекс се съдържаха редица нормативни постановки, отнасящи се за хазартните игри. Както указът за учредяване на Държавната парично-предметна лотария, така и чл. 425 от Наказателния кодекс се отменят с 2 и 4 от ПЗР на Закона за хазарта.